Hård träning, snabb återhämtning

Första riktiga simpasset var igår för mig. Fy alltså. Har aldrig kännt mig så kass. Den dagen fick mig att inse hur tufft det är med simning. Vi körde ett insim på 30s vertikal benspark 30s vertikal skovel 4 min i sträck. Dirket på det 8x50 fritt st 45. Klarade knappt starten i slutet! Passet landade på ca 3500m.

Det blev ett isbad med en gång. Har kört 4 isbad sen i fredags! Och idag kändes det hur mycket bättre som helst. Tuffare pass, landade på nästan 5000m. Och idag kändes det inte som att jag vill döda mig själv i alla fall. Ett stort tack till isbad!


För er som inte vet syftet eller fysiologin med isbad så funkar det som följande;
Efter ett hårt träningspass blir musklerna möra och trötta och dem försörjs då med extra mycket blod (syre) för återhämtning. När man hoppar in i ett isbad på ca 10-13°C dras blodkärlen ihop (syret till musklerna minskar). Men sen när man värms upp utvidgas kärlen mer än normalt, och återhämtningsprocessen sker mycket fortare. Just därför har jag inte haft lika mycket träningsvärk som jag i normalt sett skulle haft!

Thank you ice-bath!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0